Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

O olejach powiedziano już wiele. Wiele historii jest zasłyszanych inne wzbogacone własnymi doświadczeniami. Kiedyś w warsztatach zajmujących się automatami można było znaleźć jedną beczke z olejem i co najlepsze ten olej pasował do wszystkiego. Nie dlatego że tak mówił mechanik tylko dlatego że tak było.

W dzisiejszych czasach, gdy skrzynie 4-bieogwe dawno odeszły w zapomnienie typów oliw do skrzyni automatycznej jest kilkanaście. Czyniąc w warsztatach które naprawiają i wymieniają oleje największy koszt.

Ale czy aby na pewno aż tyle tych specyfikacji jest potrzebnych? Czy może producentci na wyrost wymyślają coś nowego by zwiększych dochód?

Musimy zacząć od tego że niewielu producentów samochodów to wytwórcy skrzyni automatycznych. Jest kilka specjalistycznych firm na świecie, które dla nich opracowują przekładnie. Są to firmy takie jak :

Getrag ZF Aisin [ Toyota] Toyota GM Ford LUK oraz inne.

Czy zatem choćby patrząc na producentów – a raczej ich ilość typów olejów nie ma na wyrost ?

MV, TIV, +4, dex III, DEX II, DEX VI, CVT, NS2, DSG, DCT, Mobil 7111..., 6hp, 5hp, 4hp, EFL3 to tylko niektóre z najpopularniejszych specyfikacji olejowych. Tylko niektóre! Napewno potrzeba posiadać te wszystkie oleje ?

Zyjemy w czasach w których Polacy kupują używane luksusowe samochody za pół darmo. Każdy myśli że to salonowa nówka – lać i jeździć. Nic bardziej mylnego. Technologia kosztowna, z czasem jeszcze droższa. Wymiany olejów kiedyś tanie [ jedna beczka] dziś dużo droższe [ konieczność posiadania wielu olejów, filtry zintegrowane z miskami itd.].

Zf to nie rafineria. Zgadza się BMW też. W zasadzie na świecie jest tylko kilka [ KILKA!!] rafinerii które wytwarzają oleje przekładniowe. A te setki i tysiące nazw, marek i specyfikacji to czysty marketing. Czemu tylko kilka? Bo jest niewielu ludzi którzy chcą zainwestować od kilkuset mln [!!] $ do ponad 1 mld $ w rafinerie. Dlatego daruj sobie dzwoniąc i mówiąc że w VW powiedzieli że muszę nalać olej 052..bo inny skrzynie popsuje. VW nie ma rafinerii. Oleje robi dla nich Pentosin, Ravenol tylko Ty o tym nie wiesz a nawet gdybyś wiedział to przecież powiedzieli że nie mogę.

Na OEM olej 200 zł Ci nie szkodzi, a zamiennik spełniający specyfikację za 50 zł to już tak?

Toyota me specyfikacje TIV olej MV też ją spełnia. Skrzynia 4HP, 5HP też. Bo to jedna klasa olejów o zbliżonych parametrach. Więc jak ktoś leje do skrzyni zf 5hp19 olej MV to nie psuje skrzynię tylko leje to co zalecił producent skrzyni.

Masz Volvo z 5-biegową skrzynia AISIN AW55-50 ? Zalej oryginalny olej z serwisu. Awaria murowana. Weź na palec ten Oem i zmiennik spełniający sprzecyfikację czyli TIV albo MV. OEM jest gęsty jak kisiel, a zamienniki bardziej płynne. I na nich skrzynia pojeździ, a na OEM padnie w krótkim czasie albo od razu. Dlaczego tak jest? Autoadaptacja, nowy to można nalać jak się wymieni skrzynię na nową.

Popularna w Polsce Micra. Nissan. 10 lat w sprzedaży ze skrzynią bezstopniową. W książce serwisowej jest napisane że olej DEXRON III na wymianę. Dzwonisz i chcesz zamówić olej np. :

http://midparts.com.pl/pl/p/RE0F05A-CVT-FILTR-OLEJU-MICRAPUNTO/2141

i mówą Ci że tylko olej CVT a ty się śmiejsze że się nie znają? To zalej DEX III z książki seriwsowej i lepiej od razu przygotuj $ na naprawę. Dlaczego?

Kiedy Micra wchodziła w latach 90-tych na rynek tylko jedna specyfikacja i technologia była - DEXRON III. Producent[ Nissan] był skazany na ten olej bo jak pisaliśmy wcześniej nikt nie wyda 1 mld $ od tak na rafinerie. Po kilku latach jedna z rafinerii opracował technologię olejów dla skrzyni bezstopniowych CVT. Które mają za zadanie maksymalnie przylegać do ścianek bieżni prowadzącej. Tak by pracujący po niej łańcuch miał stałe smarowanie , oraz by nie uszkadzał [ zacierał] powierzchni utwardzanej.

Dlatego w skrzyniach bezstopniowych ważne jest by olej było CVT a nie inny.

Jeżeli zalali inny to lepiej jak najszybciej wymienić go na właściwy.

Jakie jeszcze skrzynie wymagają specjalnego traktowania?

ZF serii 6hpxx. Musi być olej 6HP. Z taką specyfikacją. Skrzynie DSG / DCT wymagają oleju z taką specyfikacją z racji dużego poślizgu na jakim pracują. Olej inaczej odbiera temperaturę z elementów współpracujących oraz inaczej zachowuje się przechodząc przez wąskie kanały mechatroniki. Dodatkowo każdy nowoczesny olej ulega spowolnionej oxydacji. Utlenianiu. Kiedyś już po 30-40 tys km należało bezwzględnie wymienić olej właśnie przez oxydacje , która drastycznie obniżała jego właściwości.

Dzisiaj producenci chwalą się, że olej jest LifeLong czyli dożywotni. Ale czegoś takiego nie ma. Dożywotnie to będziemy tylko płacić podatki. Każdy olej nawet najnowocześniejszy wymaga wymiany co 40-60 tys km. Jak nie wiesz dlaczego to nie wymieniaj też w silniku – warunki pracy te same, a ilość nawet mniejsza niż w skrzyni.

Pamiętasz takie powiedzenie: „ samochód lubi Pana a nie lubi dziada”? Weź sobie je do serca bo skrzynia automatyczna to najbardziej skomplikowany element współczesnego samochodu. Ty masz mózg który Ci powie kiedy zmienić bieg. Ona nie. Czyta z szeregu czujników. Olej jest jej potrzebny by mogła delikatnie i płynnie zmieniać biegi, oraz by się nigdy nie przegrzała.

Zasada przy doborze olejów jest prosta. Na butelkach, beczkach jest specyfikacja która informuje które normy olej spełnia. Jak wiesz lepiej to idz na uczelnie i zostań profesorem. Nikt nie lubi dziada który uważa że jest okradany przez mechanika za wymianę oleju 450 zł a nie szkoda mu 1500 zł żeby dać olej do analizy. Że niby zły mu zalali.

Czy po wymianie oleju skrzynia może gorzej chodzić ? Oczywiście. Jeżeli wymiany nie są przeprowadzane systematycznie co 40 tys km to olej gęstnieje. Każdy nowoczesny automat ma autoadapację. CO to oznacza? Że dostosowuje się do zmian ciśnień wewnątrz skrzyni automatycznej. Lejesz po 180 tys km świeży olej i nagle urzeczywistnia się problem który w niej był wcześniej.

Daruj sobie że ktoś coś źle zrobił, Bo co mógł źle zrobić?

Problem w skrzyni jest Twoim problemem. Masz odpowiedź dlaczego ASO nie chcą wymieniać olejów w skrzyniach automatycznych. Mają dość „milionerów” w 12-letnich samochodach po prostu! Którzy nie rozumieją zasady działania skrzyni automatycznej.

Wymiana oleju w Audi q7 ze skrzynią 6hp kosztuje w granicach 1400- 1600 zł w serwisie skrzyni automatycznych, ASO też to zrobią za ...4500 zł. Przeraża Ciebie cena ? To myślisz że dlaczego to Audi kosztuje 350 tys w salonie- z powietrza nikt go nie ulepił.

Pamiętaj:

Specyfikacja najogólniejsza MV zależnie od producenta i dodatków pokryje TIV, 4,5HP.

CVT to skrzynie bezstopniowe – NS2 też – specyfikacja NISSAN. Co się stanie jak naleję do Nissana zwykły olej CVT zamiast NS2? Nic.

Co się stanie jak naleję do skrzyni Getrag DCT olej do DSG? Nic. Czy wpłynie na stan skrzyni? Negatywnie nigdy.

Miałem w samochodzie olej DEX III a warsztat zalał mi DEX VI co się może stać? Nie powinno nic. Dexron to grupa olejowa koncernu GM. DEX VI w swojej specyfikacji ma napisane – Pokrywa wcześniejszą specyfikację DEX III. Ale. Dex III był olejem półsyntetycznym, a DEX VI syntetycznym do skrzyni po 2000 roku, a dex III przed 2000. Choć specyfikację spełni nie zawsze to najlepsze rozwiązanie.

Po przejechaniu 100 000 km średnio oleje tracą od 30 do 70% swoich właściwości! Pamiętaj o tym.

źródło: Prnd.pl

U.S. ALMAR

Specjalizujemy się w naprawie automatycznych i manualnych skrzyni biegów, wykonujemy naprawy główne i bieżące. Nasz zespół doświadczonych mechaników wykonuje profesjonalną diagnostykę i naprawę samochodów, oferujmy szeroki zakres usług naprawczych.

Konkurencyjne ceny, jak również ekspresowe wykonywanie usług sprawiają, że firma cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów biznesowych i indywidualnych.

Korzystamy z najlepszych urządzeni diagnostycznych na rynku